برای دستیابی به بهترین عملکرد موتور تمامی اجزای آن باید دقیق طراحی شوند. سیستم مکش موتور بخشی از این اجزای مهم بشمار میرود که باید بهطور صحیح طراحی شود و معیار چگونگی عملکرد آن با عبارت بازده تنفسی بیان میشود، هدف افزایش هرچه بیشتر بازده تنفسی میباشد. همه کشورها در حال تحقیق در زمینه حفاظت انرژی جهانی و کاهش انتشار گازهای آلاینده هستند، بدین ترتیب پژوهش در مورد چند راهههای ورودی متغیر هرروز معنیدارتر میشود. هدف از یک طراحی مناسب برای سیستم مکش دستیابی به عملکرد بهینهی یک موتور احتراق داخلی میباشد. یکی از اجزای مهم در سیستم مکش، چند راهه ورودی یا همان منیفولد ورودی هواست که وظیفه توزیع هوا به سیلندرها را بر عهده دارد وظیفه سیستم مکش هوای خودرو، تأمین هوای پاک مورد نیاز موتور در شرایط کاری مختلف جهت سوخت کامل و ایده آل میباشد. اجزای سیستم مکش شامل فیلتر هوا که وظیفه تمیز کردن هوای ورودی به موتور را دارد، رزوناتور که وظیفه کاهش صدای این سیستم را بر عهده دارد، سنسورهای دما و دبی و لولهها و اتصالات بهکاررفته در این سیستم میباشد. در بخش محاسبات مهندسی سیستم مکش هوا، افت فشار در تمامی مسیر هوا از قبل از فیلتر تا قبل از ورود هوا به سیلندرها محاسبه شده است سپس با توجه به افت فشار نهایی محاسبه شده، شبیهسازی سیستم بر اساس این افت فشار برای حالتهای مختلف انجام گردیده و نتایج هر حالت آورده شده است.